Der Söldner – verhalend wargame
Der Söldner, gepresenteerd door Jan Willem Boots, is gebaseerd op het MATRIX game principe zoals eind jaren-80 ontwikkeld door de hobbyist Chris Engle. Zijn doel was een spel met woorden en argumenten in plaats van getallen, tabellen en statistiek. Hij zocht, en vond, een manier om een heel land in een conflict te roleplayen. De MATRIX is een lijst met sleutelwoorden die specifiek zijn voor een scenario en het daarmee vorm geven.
MATRIX games worden tegenwoordig vooral gebruikt door militaire professionals voor het analyseren van mogelijke toekomstige situaties op het politiek-strategisch niveau. Met Der Söldner wordt dit type voor het eerst vertaald naar de hobby tabletop en historische veldslagen.
Der Söldner bestaat uit gebeurtenissen. Deze kunnen klein zijn, groot, kort duren, lang, etc. Elke gebeurtenis omvat eenheden, acties, reacties, een tijdsduur en een plaats op het slagveld. De eenheden kunnen van een of beide strijdende partijen zijn. Het kan een enkele eenheid zijn, een heel leger en alles ertussen in.
Of een gebeurtenis ook daadwerkelijk plaats heeft wordt bepaald door argumenten en tegenargumenten. Elk van deze wordt onderbouwt met maximaal drie redenen die elk tenminste een sleutelwoord uit de MATRIX moet bevatten. De game-master beoordeeld en weegt alle voor- en tegenargumenten om zodoende in te schatten hoe (on)waarschijnlijk hetgeen beargumenteerd wordt is. Die inschatting wordt vertaald naar een dobbelsteenworp waarmee bepaald wordt het wel of niet gebeurd: zwart-wit.
Der Söldner gebruikt naast woorden en argumenten ook dobbelstenen en een paar tabellen met referentiewaarden. Het is een hybride. Toch ademt het vooral en sterk de sfeer van een MATRIX game. Het draait niet om een verplichte volgorde van acties zoals in een spelbeurt, maar om de voor de spelers allesomvattende vraag: wat wil, moet of kan er gebeuren?